Roserødder – kontrafaktur i (post)moderne danske salmer

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

Beskrivelse

Fra begyndelsen har salmegenren været nært knyttet til traditionen: en tradition, som rækker hele vejen fra Salmernes Bog over den lutherske gentænkning af salmesangen og frem til i dag, hvor salmedigtere fortsat står på skuldrene af deres forgængere – indvævet i et tæt og stadigt mere omfattende intertekstuelt kludetæppe. Ikke sjældent er denne nutidige salmedigtning knyttet til specifikke historiske forlæg på en særdeles håndgribelig måde, nemlig når den overtager en eksisterende salmeteksts formale organisering men overskriver, omskriver, genskriver, moddigter eller forvender (dele af) dens indhold. Dette kunstgreb kendes i salmesammenhæng som kontrafaktur, og dets anvendelse rækker ligeledes langt tilbage i tiden, bl.a. til reformatorernes kristelige forvendinger af populære folkeviser – men samtidig kan det også forbindes med eklektiske, postmoderne strategier. I kontrafakturen fastholdes og fornyes – videreføres – traditionen i én og samme aktualiserende bevægelse. Oplægget præsenterer en række danske eksempler på denne digteriske praksis fra de seneste årtier. "En rose fuld af tunger / hvælver den grå forårsjord", begynder en salme eksempelvis hos Simon Grotrian, som overtager det metriske skelet og grundbillede fra "En rose så jeg skyde", som jo på sin side er en oversættelse af "Es ist ein Ros entsprungen". Dog vel at mærke ikke af den oprindeligt katolske Maria-hymne, men af den protestantiske omskrivning heraf: tekstlag på tekstlag på tekstlag. "Det er med roserødder / at vi har hjemme hos Gud", lyder det senere hos Grotrian, som dermed bevarer men også udvider en veletableret kristen metafor: fornyer traditionen, så den kan forblive aktuel.
Periode22 feb. 2024
BegivenhedstitelReligion und Modernität in den skandinavischen Literaturen von 1850 bis in die Gegenwart
BegivenhedstypeSeminar
PlaceringBerlin, TysklandVis på kort