Beskrivelse
I 2021 var der 31.000 minoritetsbørn af ’tredje generation’ i Danmark. Selvom 63 % af disse børn stadig er under 10 år, har de allerede været til debat blandt politikerne og i medierne, med overskrifter som ”tredjegeneration klarer sig ikke bedre”. Det interessante ved disse børn er, at de har mindst en forælder med minoritetsbaggrund, som selv har gået i skole i Danmark og dermed har et helt andet erfaringsgrundlag og andre muligheder for at forstå og håndtere deres børns skolegang, end deres egne forældre. På baggrund af et studie blandt deres andengenerationsforældre vil dette oplæg se nærmere på disse forældre og deres erfaringer og strategier for at hjælpe deres børn, og hvad det kan betyde for den nye generation af minoritetsbørn.Periode | 5 mar. 2024 |
---|---|
Begivenhedstitel | Informationsmøde om tosprogede elever: Børne- og uddannelsesministeriet |
Begivenhedstype | Konference |
Placering | Odense, DanmarkVis på kort |
Grad af anerkendelse | National |
Emneord
- Minoritetsforældre
- Integration
- forældreskab
Relateret indhold
-
Publikation
-
Averting, stepping-up or shielding: School strategies and intensive minority parenting among second-generation minority Danish parents
Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
’Samfundet har taget mig’: Et figurationsperspektiv på forældreskab blandt andengenerations minoritetsdanske forældre
Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Projekter
-
The New 'Third Generation'. School Strategies in a Generational Perspective - FKK projekt
Projekter: Projekt › Forskning