Beskrivelse
ProgramtekstForfatterne præsenterer en systematisk analyse af adjunkters undervisningsudfordringer og adjunkters valg
af undervisningsaktiviteter og understøttende læringsteknologier ved Aarhus BSS.
Abstract
Introduktion
Siden efteråret 2015 har adjunkter på Aarhus BSS systematisk afprøvet undervisningsaktiviteter med brug af
læringsteknologier i deres fag, som en del af adjunktpædagogikum på Aarhus Universitet.
Undervisningsaktiviteterne vælges med udgangspunkt i adjunkternes oplevede undervisningsudfordringer.
Adjunkterne præsenterer på adjunktpædagogikum erfaringer med de valgte aktiviteter og udfordringer i
digitale posters.
Undersøgelsen vil bidrage til en større forståelse for adjunkters oplevede undervisningsudfordringer og
sammenhængen mellem deres valg af undervisningsaktiviteter og læringsteknologier. Med denne
undersøgelse ønsker forfatterne at besvare: Hvilke undervisningsudfordringer oplever adjunkter på Aarhus
BSS og med hvilke undervisningsaktiviteter og læringsteknologier imødegås udfordringerne?
Metode
I perioden 2015 - 2017 har 90 adjunkter afrapporteret deres erfaringer i digitale posters. Undersøgelsen er
en systematisk indholdsanalyse af den kvalitative data, der foreligger i posterne, og undersøgelsen vil
identificere henholdsvis: (a) udfordringer, som opleves af adjunkterne, (b) aktiviteter adjunkterne afprøver, (c)
læringsteknologier adjunkterne anvender i deres afprøvning.
Resultater
Indholdsanalysen af posterne igangsættes i februar 2018, og på konferencen præsenterer forfatterne
resultaterne af analysen og diskuterer sammenhængen mellem oplevede udfordringer og valg af aktiviteter
og læringsteknologier.
Implikationer
Resultaterne af undersøgelsen vil informere eksisterende praksis i undervisningen på adjunktpædagogikum
og være med til at skærpe fokus på adjunkternes konkrete undervisningsudfordringer.
Derudover forventes undersøgelsen at informere en lokal satsning om ‘Educational IT’ på Aarhus
Universitet, som blev vedtaget i januar 2018. Viden om omfanget af den allerede eksisterende brug af
læringsteknologier i undervisningen på fakultetet vil være med til at fastsætte den lokale målsætning.
Periode | 17 maj 2018 |
---|---|
Begivenhedstitel | DUN Konference 2018: Fra data til beslutninger |
Begivenhedstype | Konference |
Placering | Bredsten, DanmarkVis på kort |
Grad af anerkendelse | National |
Relateret indhold
-
Publikation
-
Hvad siger data om adjunkters undervisningsudfordringer og deres valg af undervisningsaktiviteter?
Publikation: Konferencebidrag › Konferenceabstrakt til konference › Formidling