Hvad siger data om adjunkters undervisningsudfordringer og deres valg af undervisningsaktiviteter?

    Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

    Beskrivelse

    Programtekst
    Forfatterne præsenterer en systematisk analyse af adjunkters undervisningsudfordringer og adjunkters valg
    af undervisningsaktiviteter og understøttende læringsteknologier ved Aarhus BSS.

    Abstract
    Introduktion
    Siden efteråret 2015 har adjunkter på Aarhus BSS systematisk afprøvet undervisningsaktiviteter med brug af
    læringsteknologier i deres fag, som en del af adjunktpædagogikum på Aarhus Universitet.
    Undervisningsaktiviteterne vælges med udgangspunkt i adjunkternes oplevede undervisningsudfordringer.
    Adjunkterne præsenterer på adjunktpædagogikum erfaringer med de valgte aktiviteter og udfordringer i
    digitale posters.
    Undersøgelsen vil bidrage til en større forståelse for adjunkters oplevede undervisningsudfordringer og
    sammenhængen mellem deres valg af undervisningsaktiviteter og læringsteknologier. Med denne
    undersøgelse ønsker forfatterne at besvare: Hvilke undervisningsudfordringer oplever adjunkter på Aarhus
    BSS og med hvilke undervisningsaktiviteter og læringsteknologier imødegås udfordringerne?
    Metode
    I perioden 2015 - 2017 har 90 adjunkter afrapporteret deres erfaringer i digitale posters. Undersøgelsen er
    en systematisk indholdsanalyse af den kvalitative data, der foreligger i posterne, og undersøgelsen vil
    identificere henholdsvis: (a) udfordringer, som opleves af adjunkterne, (b) aktiviteter adjunkterne afprøver, (c)
    læringsteknologier adjunkterne anvender i deres afprøvning.
    Resultater
    Indholdsanalysen af posterne igangsættes i februar 2018, og på konferencen præsenterer forfatterne
    resultaterne af analysen og diskuterer sammenhængen mellem oplevede udfordringer og valg af aktiviteter
    og læringsteknologier.
    Implikationer
    Resultaterne af undersøgelsen vil informere eksisterende praksis i undervisningen på adjunktpædagogikum
    og være med til at skærpe fokus på adjunkternes konkrete undervisningsudfordringer.
    Derudover forventes undersøgelsen at informere en lokal satsning om ‘Educational IT’ på Aarhus
    Universitet, som blev vedtaget i januar 2018. Viden om omfanget af den allerede eksisterende brug af
    læringsteknologier i undervisningen på fakultetet vil være med til at fastsætte den lokale målsætning.
    Periode17 maj 2018
    BegivenhedstitelDUN Konference 2018: Fra data til beslutninger
    BegivenhedstypeKonference
    PlaceringBredsten, DanmarkVis på kort
    Grad af anerkendelseNational