Beskrivelse
Der bliver fra mange sider efterspurgt en mere praksisfaglig undervisning i grundskolen. Denne konference stiller skarpt på, hvad pædagogisk forskning kan tilbyde til grundskolerne og læreruddannelserne, når det kommer til opgaven med at få en mere praksisfaglig undervisning ind i skolen.Praksisfaglighed blev introduceret som et politisk initieret begreb i 2018, og siden er det blevet livligt diskuteret. Konferencen præsenterer en række forskere, der fra hver deres forskningsfelt taler ind i forståelserne af praksisfaglig undervisning. Oplæggene åbner for forskellige forskningsperspektiver på en mere praktisk og varieret undervisning, dels som et almendidaktisk greb, dels i form af fagdidaktiske forståelser af praksisfaglig undervisning.
Når skolerne står over for opgaven med at få blus under mere praksisfaglighed i skolehverdagen, så har skolerne også forventninger om, at nyuddannede lærere kommer med ny viden og lærerkompetencer til at varetage den praksisfaglige undervisning.
Konferencen stiller derfor også skarpt på, hvordan undervisningen i læreruddannelsen kan klæde lærerstuderende på i både de pædagogiske og almendidaktiske fag såvel som i undervisningsfagene og ikke mindst i praktikken og samarbejdet med praktikskoler.
Konferencen arrangeres af forskningsprogrammet Teachers and Teaching ved DPU, Aarhus Universitet.
Periode | 30 maj 2024 |
---|---|
Begivenhedstype | Konference |
Placering | København, DanmarkVis på kort |
Grad af anerkendelse | National |
Emneord
- Praksisfaglighed
- Praksislæring
Dokumenter og Links
- Program Konference Forskningsperspektiver på praksisfaglig undervisning - til deltagermapper
Fil: application/pdf, 74,6 KB
Type: Tekstfil
Relateret indhold
-
Aktiviteter
-
Praksis er praksis er praksis
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag