Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Børns konstruktion af (bi)literacy: Tegn på sprog II

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

Se relationer på Aarhus Universitet

Helle Pia Laursen - Foredragsholder

  • Institut for Didaktik

Børns konstruktion af (bi)literacy

Tegn på sprog I

Line Møller Daugaard, Uffe Ladegaard,

Winnie Østergaard og Helle Pia Laursen

I dette og et efterfølgende paper præsenteres programmet Tegn på sprog - tosprogede børn lærer at læse og skrive og de foreløbige resultater heraf. I dette paper sættes fokus på børns fortolkning og brug af skrift.

Programmet er et seksårigt forsknings- og udviklingsprogram, der finder sted i fem forskellige flersprogede klasserum. Det sigter mod at få indblik i, hvordan børn anvender, udforsker og fortolker skrift i samspil med andre repræsentationsformer, og i de (bi)literacypraksisser, der foregår i skolen. I programmet, der rummer aktionsforskning, indgår også intervention i klasse-rumspraksis og analyser heraf.

Programmet er baseret på et socialsemiotisk teorigrundlag, der indebærer, at tilegnelse af skriftsystemer ses som en proces, hvorigennem børn skaber betydning ud fra den information, der er tilgængelig for dem i de sociale fællesskaber, de indgår i (Kress 1997, 2000, Kenner 2004). For børn, der vokser op i flersprogede omgivelser, vil mødet med skriftsprog omfatte møder med skrift på flere sprog.

Dataindsamlingen omfatter i 2008/2009 klasserumsobservationer i de fem 0. klasser, videoop-tagelser af undervisningen, elevprodukter, kvasi-eksperimentelle aktiviteter og interviews med børnene.

I dette paper præsenteres programmet, og de indsamlede data analyseres med særligt henblik på at identificere børnenes konstruktion af

12 jun. 2009

Begivenhed (Konference)

TitelNordand 9. Den 9. nordiske andetsprogskonference.
Dato12/06/200912/06/2009
ByHelsingør
LandDanmark

Projekter

ID: 195346