Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Lars Emmerik Damgaard Knudsen - Foredragsholder
Professionsuddannelser som læreruddannelsen og diplomingeniøruddannelsen er professionsbacheloruddannelser, dvs. de studerende skal skrive en bacheloropgave. Men hvordan skal man forstå den vidensform, som de lærer og skal lære? På universitetet skal de studerende tilstræbe et objektivt begreb, idet de reflekterer over 'hvad nogle andre gør og siger', men på professionsuddannelserne skal de studerende reflektere over 'hvad de selv gør sammen med nogle andre'. Dette kalder på en praktisk vidensform, der kan rumme, at de studerende dels anvender erfaringer fra praktikken og dels reflekterer over disse på et akademisk niveau. Dermed ses et tilsyneladende clash mellem det aristoteliske forståelser af phronesis eller techné på den ene side og episteme på den anden. Men siden professionsuddannelserne på trods af øget akademisering i høj grad er forstået som 'praksisnære', så synes det påtrængende at spørge, hvad de praktiske vidensformer phronesis og techné indebærer fx ved at henvende sig til den franske filosof Maurice Merleau-Ponty og spørge, hvilken betydning kroppen har for de praktiske vidensformer: hvordan skal man fx forstå 'handling', 'valg', 'vurdering'? Dette oplæg vil fremlægge nogle indledende overvejelser over hvordan dette undersøges i et ph.d. projekt og vil forsøge at skitsere nogle træfpunkter mellem Merleau-Ponty og Aristoteles, der gør det frugtbart at bruge dem sammen.
Titel | At lære fra kroppen - eller hvordan praktiske vidensformer i professionsuddannelserne kan undersøges med Merleau-Ponty og Aristoteles |
---|---|
Dato | 05/03/2010 → 05/03/2010 |
Emne | Pædagogisk filosofi |
By | København |
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning › peer review
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling
ID: 200650