Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Ledelse af Organisationens Kreativitet: undersøgelse af analyseredskabet KEYS, som inspirationskilde for succesfuld ledelse af organisationens kreativitet

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterCommunication

  • Lars Hedemann, Denmark
  • Department of Management
  • Centre for Organizational Renewal and Evolution (CORE)

DEA udarbejdede i 2007 en undersøgelse som konkluderede at kreativitet og innovation, ifølge de adspurgte erhvervsledere, blev betragtet som ét af de mest efterspurgte forskningstemaer i forhold til Dansk Erhvervslivs videre udvikling. Denne artikel, er skrevet som en kommentar herpå og er stilet mod, at give et overordnet indblik i nogle af de overvejelser man som leder står overfor, når der står kreativitet på dagsordenen. Et af de underpunkter som respondenterne i DEA' undersøgelse efterspørger i forhold til kreativitet, er øget viden om styring og optimering af de processer som skal transformere organisationens kreativitet om til succesfulde innovationer. At et øget fokus på organisationens processer kan have en stimulerende effekt på kreativiteten synes der i litteraturen såvel som blandt praktikere at være enighed om, men ligeså vel er der enighed om, at vil man virkeligt gøre en forskel, så er man som leder nødt til at arbejde mere målrettet med de medarbejdere som forventes at præstere et kreativt udbytte. Inspireret af analyseværktøjet "KEYS, Assessing the Work Environment for Creativity" udviklet af den amerikanske psykolog og ledelsesforsker ved Harvard University, Teresa Amabile, blev en undersøgelse derfor gennemført i udviklingsafdelingerne, Idéland og Idélab hos Bang og Olufsen, for at få et indblik i anvendeligheden af KEYS som inspirationskilde for succesfuld ledelse af organisationens kreativitet.

Original languageDanish
Title of host publicationInnovations- og forandringsledelse
EditorsJohn Parm Ulhøi
Number of pages16
PublisherBørsen Forum A/S
Publication year2008
Pages1-16
Publication statusPublished - 2008
SeriesBørsens ledelseshåndbøger

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 213365