Sociale medier & det nye undervisningsmiljø

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Det store gab
Ny forskning i de danske gymnasier viser, at onlinespil og sociale medier som Facebook indtager førstepladsen, som opmærksomhedsafleder fra det som foregår i undervisningen. Samtidig viser international forskning, at der er store potentialer ved at lade undervisning foregå i sociale medier. Der er således et stort gab mellem de læringspotentialer som skulle kunne udløses, hvis sociale medier inddrages i undervisningen, og de negative effekter som aktuelt manifesterer sig. Dette skisma kan findes i mange uddannelsesinstitutioner, men vi vil i denne artikel koncentrere os om gymnasiet, som vi har fulgt empirisk de sidste seks år. For at finde ud af, hvorvidt man kan reducere gabet, har vi iværksat aktionsforskningsprojektet Socio Media Education, og vi redegør i artiklen både for projektets baggrund og foreløbige resultater. Samlet er artiklen et forskningsbaseret indspark i diskussion om, hvilken rolle sociale medier kan og bør spille i skolen.
Original languageDanish
JournalUnge Paedagoger
Volumenr. 4-2012
Issue number4
Pages (from-to)28-36
Number of pages9
ISSN0106-5386
Publication statusPublished - 12 Dec 2012

See relations at Aarhus University Citationformats

Projects

ID: 51755576