Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

For og imod nationale test

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearch

  • Sven Erik Nordenbo, Denmark
  • Learning Lab Denmark
  • Danish Clearinghouse for Educational Research
 Artiklen berører først kort nogen mere almindelige forhold, der knytter sig til prøver, test og eksamenssystemer i almindelighed: Hvad er testsystemets historiske baggrund? Hvilke typer test findes der? Hvorfor anvender vi overhovedet prøver, test og karakterer i uddannelsessystemet? - Dernæst gås der nærmere ind på den nye situation i Danmark efter indførelsen af obligatoriske nationale test. Hvilke krav stiller det nationale testsystem til de indgående aktører? - Hvilke forventninger har man til dets indførelse? Og hvordan gennemføres testsystemet i praksis? For det tredje: Hvilke principielle argumenter taler for og hvilke imod indførelse af nationale test? Formålet er her at se på den logiske struktur, som denne argumentation kan og bør ske indenfor.  Og endelig: Hvilke argumenter anføres faktisk? Her omtales især nogle eksempler på empirisk funderede argumenter fra den nationale og den internationale debat.
Original languageDanish
Title of host publicationTankestreger : tværvidenskabelige nybrud
EditorsRobin Engelhardt, Camilla Mehlsen, Frederik Stjernfelt
Number of pages23
Place of publicationKøbenhavn
PublisherDanmarks Pædagogiske Universitetsforlag
Publication year2007
Edition1
Pages180-202
ISBN (print)978-87-7684-183-6
Publication statusPublished - 2007

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 32149586