Ny styring af lærernes autonomi?

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Kapitlet ”Ny styring af lærernes autonom?” i bogen Folkeskolen - efter reformen fokuserer på, hvordan en realisering af den vedtagne skolereform og forventningen om en kommende brug af nye forenklede Fælles Mål ud fra en målstyringstænkning ændrer lærernes autonomi til at udøve dømmekraft i klasseværelset. Dermed er kapitlets tese, at man ikke – i hvert fald ikke kun – kan tale om et tab af autonomi, men en ændret opfattelse og indhold heraf. Opgaven er derfor at indkredse, hvordan danske læreres autonomi til at udøve professionel dømmekraft forandrer sig, hvis man realiserer idéen om en læringsmålstyret undervisning, konkret i form af forenklede Fælles Mål. Og netop spørgsmålet om lærerens autonomi til at udøve professionel dømmekraft bliver i sammenhæng med styring heraf et centralt emne og problematik at afklare. Ikke kun i dansk sammenhæng, men også internationalt.
Original languageDanish
Title of host publicationFolkeskolen - efter reformen
EditorsJens Rasmussen, Claus Holm, Andreas Rasch-Christensen
Place of publicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication year2015
Pages247-270
ISBN (print)9788741260273
Publication statusPublished - 2015

    Research areas

  • Grundskole, Folkeskole, Skolereform, Lærerprofession

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 84531875