Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Beyonce eller Bollywood? visuelle kvalifikationer og kompetencer i komplekse visuelle verdener

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearch

  • Helene Illeris, Denmark
  • Visuel kultur som pædagogisk fagområde
  • Department of Education

Begrebet visuel kompetence anvendes i stigende grad inden for billedkunstfaget i folkeskolen

og gymnasiet, når målene for undervisningen skal defineres. Der er imidlertid

langt fra enighed om, hvilke typer kompetencer der mere præcist er tale om. Med afsæt

i udvalgte eksempler fra engelsksproget litteratur om visual literacy, samt i to konkrete

pædagogiske og kunstneriske projekter, indkredser kapitlet en skelnen mellem "visuelle

kvalifikationer" og "visuelle kompetencer", som kan matche senmoderne, komplekse

visuelle verdener. Inspireret af Lars Qvortrups og Mie Buhls pædagogiske forskning

foreslår forfatteren strategiske tilgange til de kendte kategorier "visuel opmærksomhed",

"visuel produktion" og "visuel analyse". Herigennem bestemmes visuelle kompetencer

som "reflekteret anvendelse af visuelle kvalifikationer forstået som strategiske

tilgange til visuel kompleksitet".

Original languageDanish
Title of host publicationVisuel kultur : viden, liv, politik
EditorsHelene Illeris, Hans Dam Christensen
Number of pages16
Place of publicationKøbenhavn
PublisherMultivers
Publication year2009
Pages128-144
ISBN (print)978-87-7917-243-2
Publication statusPublished - 2009

    Research areas

  • visual knowledge, visual literacy, visual reflexivity, art education, contemporary art

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 199014