Lea Lund Larsen

Udvikling af didaktisk refleksion i professionelle praksisfællesskaber – fokus på klasseledelsens tavse dimension

Publication: Research - peer-reviewBook

Vi ved fra det omfattende forskningsfelt om læreres læring og kompetenceudvikling, at lærere tager deres egne erfaringer som elever og som studerende med sig ind i klasseværelset.

Disse erfaringer er så dybt indlejret kropsligt og tavst – ligesom det at køre på cykel – og det kan derfor være svært at lave om på. Men ved at give tid og plads til en særlig opmærksomhed herpå kan man faktisk ændre på holdninger og handlinger til gavn for undervisningen. En sådan opmærksomhed bør skabes i et kollegialt fællesskab – et professionelt læringsfællesskab. Denne bog understøtter udviklingen af den kollegiale proces ved dels at give forskningsmæssige belæg og indsigt og dels ved at komme med konkrete bud på en sådan udvikling af didaktisk opmærksomhed i kollegialt læringsfællesskab.

Lærerne har brug for rammer og tid til at kunne udvikle et fælles sprog og fælles optik på undervisningen – deres egen og hele skolens. I disse sparetider er spørgsmålet ikke, om vi har råd til at give tid til fælles refleksion i dagligdagen, spørgsmålet er, om vi har råd til at lade være.
Original languageDanish
PublisherDafolo
Number of pages150
StateIn preparation - 2017

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 100362403