Cathrine Hasse

Konstruktioner af køn i skolekulturer

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleCommunication

  • Subjektivering, Køn og Diversitet
  • Department of Learning
 

Er køn en givet biologisk størrelse, eller er det kulturelt formet? Afhængig af svaret skal skoleledere vælge forskellige løsninger for, hvordan de takler de problemer de (og lærerne) oplever centrerer sig om drenges og pigers forskellige præstationer i skolen. I denne artikel præsenteres et argument for, at løsninger der tager udgangspunkt i biologiske forskelle mellem køn ufrivilligt kommer til at reproducere kulturelle normer. Vil skoleledelsen arbejde med kønsproblematikker skal man snarere søge et kritisk blik på, hvad der her kaldes skolekonteksten. Skolekonteksten former i dette perspektiv forståelser af køn gennem hverdagens læreprocesser. Skal drenge og piger have bedre muligheder for at udfolde sig, kan det være en idé at søge 'bort fra kønnet' og hen mod de resultater, man faktisk ønsker at opnå.


Udgivelsesdato: 2008
Original languageDanish
JournalSkolen i morgen
Volume11
Issue number8
Number of pages4
ISSN1397-7458
Publication statusPublished - 2008

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 192235