Cathrine Hasse

Forskerens læreproces: et kritisk realistisk blik

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapter

  • Department of Learning
  • Research Programme in Organisation and Learning
Translated title of the contributionThe researchers learning process : a critical realistic approach
I denne artikel vil jeg i den første del beskrive et forskningsprojekt, der undersøger kulturelle forskelle på universiteter som arbejdspladser og fremlægge resultater, der viser at fysikere har forskellige muligheder for at udfolde deres kreative potentialer i forskningen i forhold til køn og nationalitet. I den anden halvdel af artiklen vil jeg, ud fra dette projekts resultater, diskutere, hvad der konstituerer sådanne data som forskningsresultater. Jeg konkluderer, at kulturelle læreprocesser influerer den samfundsvidenskabelige forskers dataindsamling og resultater, og at man i et kritisk realistisk perspektiv kan tale om 'god' og 'dårlig' samfundsvidenskabelig forskning. God forskning tillader erkendelser, der rækker videre end erkendelsesledende teoretiske begreber. Dårlig forskning applicerer og repeterer kritikløst teoretiske 'teorikogebøger' for forskningen. I et bredere perspektiv vil jeg argumentere for, at alle forskere har problemer med forskningens 'etiske' kategoriseringer, der spærrer for 'emiske' erkendelser. Vi kan, som vores informanter, siges at være underlagt kulturhistoriske læreprocesser, men det er fortsat et åbent spørgsmål, hvorledes forskerens læreprocesser generelt influerer på forskningsresultater.
Original languageDanish
Title of host publicationHvad er forskning? : Normer, videnskab, samfund
EditorsClaus Emmeche, Jan Faye
Number of pages19
Place of publicationKbh
PublisherNyt fra Samfundsvidenskaberne
Publication year2010
Pages91-110
ISBN (print)978-87-7683-022-9
StatePublished - 2010

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 202012