Vidensformer og følelser i professionelle relationer

Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

I kapitlet undersøger vi praksis på skoleområdet med
fokus på, hvad der sker, når medarbejdere fra Pædagogisk
Psykologisk Rådgivning (PPR) og skoleansatte arbejder sammen
om inklusionsopgaven. Folkeskolereformerne fra 2012
og 2013 indebærer et øget krav om inklusion i skolen, og det
har medført et stigende behov for, at skolens medarbejdere
kan samarbejde med eksterne parter om inklusionsopgaven,
fx PPR, forældre, det psykiatriske system mv. Klassisk psykologisk
udredningsarbejde spiller derfor en mindre rolle,
hvorimod PPR forventes at levere konsultativt arbejde, som
skal understøtte skolepersonalets refleksions- og udviklingsarbejde
ift. disse grupper af børn. Med afsæt i et empirisk
studie om samarbejde mellem PPR og skolemedarbejdere
undersøger vi, hvad PPR’s konsultative funktion får af betydning
for, hvilke vidensformer og professionelle subjekter
der skabes i dette samarbejde, samt det følelsesarbejde, som
indgår heri. Herigennem peger vi på nogle af de konsekvenser,
disse processer har for det, der kan betegnes som tværprofessionelt
samarbejde.
OriginalsprogDansk
TitelNår professioner samarbejder : praksis med udsatte børn og unge
RedaktørerCecilie Kolonda Moesbye-Jensen
Antal sider25
UdgivelsesstedFrederiksberg
UdgiverSamfundslitteratur
Udgivelsesår2017
Sider121-144
Kapitel5
ISBN (trykt)9788759325711
StatusUdgivet - 2017

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

ID: 111469001