Værdier i danske dagtilbud

Publikation: Forskning - peer reviewBog

Denne bogs titel Værdier i danske dagtilbud signalerer, at livet i vuggestue og børnehave er værdiorienteret. Men hvilke værdier gør sig gældende i hverdagen? Det er faktisk overraskende uklart for både forældre, personale og børn. Samtaler med pædagoger om, hvilke værdier de står på og formidler til børnene, viser, at værdigrundlaget i danske dagtilbud generelt er diffust eller helt usynligt.
Denne usynlighed er problematisk og står i skarp modsætning til den løbende offentlige værdidebat. Det er et paradoks, at dagtilbuddets værdier er mere eller mindre usynlige, al den stund værdidebatten raser i medierne og blandt politikerne, Kulturministeriet har taget initiativ til en værdikanon, hvilket er en medvirkende grund til, at flere og flere kommuner, virksomheder, skoler og dagtilbud udarbejder værdisæt.
Men spørgsmålet er, hvilke værdier gør sig gældende i de danske vuggestuer og børnehaver? Hvilke værdier lægge pædagogerne vægt på? Og hvordan formidler de disse værdier til børnene? Det er spørgsmål, som denne bog vil besvare, ligesom den tegner et omrids af en mulig fremtidig værdiopdragelse i vuggestue og børnehave.
I bogen tager vi afsæt i erfaringer og viden fra det nordiske forskningsprojekt ”Values education in Nordic preschools: Basis of education for tomorrow”, der er støttet af NordForsk.
Vi drager nytte af det samlede nordiske projekts teoretiske grundlag, men afgrænser os til at anvende den empiri, som indgik i den danske del. Empirien består af observationer af den pædagogiske praksis i en vuggestue og to børnehaver, som er blevet filmet og gjort til genstand for fælles refleksion mellem forskere og praktikere.
Vi retter en stor tak til de tre deltagende kommuner (Københavns Kommune, Hillerød Kommune og Brøndby Kommune), som også har støttet økonomisk. Endvidere takker vi personale og børn fra de tre deltagende dagtilbud: Solmarken på Frederiksberg, Kærdammen i Brøndby og Klostervangen i Hillerød. Fra Klostervangen deltog pædagogerne Tine Søltoft, Birgitte Jensenius og Lisbet Illum samt leder og pædagog Lotte Tønning. Fra Solmarken deltog pædagogerne Tina Maria Silber og Signe Ewald Gür og leder Karin Meyer. Og fra Kærdammen deltog pædagogerne Bianca Balslev, Annie Brouer, Pia Jensen, Gitte Sander Larsen, Linda Davidsen, Annette Beck Jørgensen og leder Margit Roslyng.
Endelig takker vi vores nordiske forskerkollegaer, som vi har samarbejdet med i årevis, nemlig forskningsleder Eva Marianne Johansson, Norge; Anette Emilson, Sverige; Anna-Maija Puroila, Finland; Jóhanna Einarsdóttir, Island.
Bogen er blevet til i et tæt samarbejde, men vi har hver især haft hovedansvaret for et kapitel. Således er Anders Skriver Jensen hovedforfatter på kapitel 2 om demokratiske værdier, Ole Henrik Hansen er hovedforfatter på kapitel 3 om omsorgsorienterede værdier, og Stig Broström er hovedforfatter på kapitel 4 om disciplinerende værdier.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
UdgiverAkademisk Forlag
Vol/bind1
Udgave1
Antal sider160
ISBN (trykt)9788750044758
StatusUdgivet - 1 sep. 2017
BegivenhedValues in preschool education. Nordforsk. - København, Danmark

Workshop

WorkshopValues in preschool education. Nordforsk.
LokationAarhus Universitet, Instut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)
LandDanmark
ByKøbenhavn
Periode30/09/201304/10/2013

    Emneord

  • Disciplinerende værdier, omsorgsorienterede værdier, demokratiske værdier, nodiskk forskning

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 116774458