Sociale medier og ulovlige netværk i gymnasieskolen

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikel

Artiklen handler om spændingen mellem det lærerstyrede undervisningsfællesskab og hemmelige netværk i en gymnasieklasse. De hemmelige netværk deler resultater og opgaver gennem lukkede Facebook-grupper. Denne aktivitet ville lærerne betegne som plagieren og altså som forbudt snyd, hvis de kendte til den. Samtidig beskriver førende internetforskere lignede arbejdsmetoder som progressive, ønskværdige og adækvate med det nye digitale mediemiljø (Bruns, 2009; Jenkins, 2006, 2008, 2013). Artiklen iagttager problemstillingen ud fra mediesociologi (Meyrowitz, 1985; Luh-mann, 2000, 1999), som vedrørende det problem, at hverken de sociale strukturer (her især de formelle) eller kulturen (her især normer) under en medierevolution er på højde med de muligheder, de nye medier åbner op for. Empirisk støtter artiklen sig på et aktionsforskningsprojekt – Socio Media Education, der netop arbejdede med at udvikle strukturer og normer i gymnasieskolen adækvate med det nye mediemiljø.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMedieKultur : Journal of media and communication research
Vol/bind31
Tidsskriftsnummer59
Sider (fra-til)115-132
Antal sider18
ISSN1901-9726
StatusUdgivet - 2016

    Forskningsområder

  • undervisning, fællesskab, netværk, medier, forbud, plagiat, produsage

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

ID: 100019983