Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Simple principper for livet

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  • Institut for Læring

Så hvad er da kriteriet for »et godt nok princip« i skolen? Er der overhovedet noget generelt svar på det? Jeg vover at svare bekræftende, for vi er som mennesker på mange måder så ens, at ganske mange principper vil kunne understøtte alles trivsel og præstationer samtidig. Her er et enkelt eksempel, jeg godt tør stå inde for:

Det er forbudt at acceptere meningsløshed i skolen uden at gøre noget meningsfuldt ved det!

Med overhængende risiko for overdreven selvreference vil jeg mene, det er et godt princip, fordi det lever op til mit generelle kvalitetskriterium for principper, for så vidt det fremmer folks oplevelse af at kunne handle frit, ansvarligt, engageret og meningsfuldt - uanset hvem de er - hvilket betyder, at alle får mere energi, mere glæde, bedre processer og bedre resultater ved hjælp af princippet.

Og hvis det forekommer besværligt at skulle bekæmpe meningsløsheden, kan man jo overveje, hvordan det vil være at leve med den. Det er lidt ligesom det engelske kofanger-slogan: »If you think education is expensive, try ignorance«.

OriginalsprogDansk
TidsskriftFolkeskolen
Vol/bind127
Nummer17
Sider (fra-til)58-58
Antal sider1
ISSN0015-5837
StatusUdgivet - 2010

    Forskningsområder

  • Demokrati, Læring, Undervisning, Positiv psykologi

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 32173186