Om performance og oplevelsesanalyse

Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

Dette bidrag beskæftiger sig med pædagogisk sociologi og oplevelsesanalyse. I forbindelse med forskellige kropsantropologiske greb iscenesættes aktiviteter, hvor alle medvirkende skaber og formulerer ny viden. Sigtet med dette initiativ er at vise nye veje for, hvorledes forskning, undervisning, teori og praksis kan gennemføres i oplevelsesorienterede processer, hvor performance, sanselig praksis, transformeres til ting, sprog og billeder. Med afsæt i en konkret skulptur, Auguste Rodins (1840-1917) "Borgerne fra Calais", som er udstillet på Ny Carlsberg Glyptotek i København, giver vi eksempler på, hvorledes socialisationsprocesser og dannelse kan foregå og reflekteres i en pædagogisk sociologisk kontekst.
OriginalsprogDansk
TitelStudier i pædagogisk sociologi
RedaktørerHans Dorf, Niels Rosendal Jensen
Antal sider27
UdgivelsesstedAarhus
ForlagAarhus Universitetsforlag
Udgivelsesår30 aug. 2016
Sider493-520
ISBN (trykt)9788771247923
StatusUdgivet - 30 aug. 2016
SerieAsterisk serien
Nummer10
ISSN1904-2698

    Forskningsområder

  • Historisk antropologi, Socialisation, Performance didaktik, Civilisation

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 107782495