Materiel Semiotik: praxiografiske analyser af telesundhed

Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

Den analytiske tilgang jeg tager op i dette kapitel går under betegnelsen ANT/post-ANT og er inspireret af videnskabsstudier (Science and Technology Studies, STS), fransk poststrukturalisme (Serres & Latour, 1995) og etnometodologi (Garfinkel,1967). ANT/post-ANT er ret beset et snævert felt og går derfor ofte under den meget bredere og mere upræcise betegnelse STS. Jeg redegør i kapitlet for mine bestræbelser på at analysere et empirisk materiale knyttet til ”NetKol projektet”, som drejer sig om teleomsorg rettet mod KOL patienter på fire københavnske sygehuse og i 6 københavnske omegnskommuner. NetKol er en del af det langt større projekt ”Klinisk Integreret Hjemmemonitorering” (KIH), som igen relaterer sig til den sundhedspolitiske vision: Den Nationale Handlingsplan for Udbredelse af Telemedicin (Fonden for Velfærdsteknologi, 2012). Jeg stiller skarpt på mit eget fremadskridende arbejde med at få nogle analytiske kategorier til at tage form. Som jeg vil vise foregår analysearbejdet i et tids- og rumforskudt arbejde med tekst, begreber og det konkrete møde med feltet og går strengt taget ud på at skabe en overbevisende sammenhæng mellem disse elementer. Jeg argumenterer i kapitlet for at kontroverser og konventioner i det undersøgte kollektiv, og ikke mindst forskerens egen kamp med stoffet influerer på analysen.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogisk Psykologisk Analyse : Analyser på Vrangen
RedaktørerLouise Bøttcher, Ditte Witnther Lindquist, Dorte Kousholt
Antal sider27
UdgivelsesstedKøbenhavn
UdgiverSamfundslitteratur
Udgivelsesår20 mar. 2017
StatusAccepteret/In press - 20 mar. 2017

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 108737385