Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Liberalistisk lykkepædagogik og oppustet selvværd: eller mere intelligent pædagogik via brug af ny viden?

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  • Institut for Læring
  • Kommunikation og forskningsformidling

Artiklen har form af en brevveksling mellem de to forfattere. Den ene, Claus Holm, påstår, at en liberalistisk lykkepædagogik nyder fremme nu om dage. "Formålet for pædagoger bliver at skabe trygge rammer for et legende og lærende miljø, resten regner vi så med går af sig selv," som han skriver. Og han taler i den forbindelse om flow-pædagogik og et velmenende lykkepersonale: flow-pædagogerne. Hovedeksponenten for flowteorien er psykologen Mihaly Csikszentmihalyi. Teorien går blandt andet ud på, at "flow" en fordybelsestilstand kendetegnet ved optimal udfordring, dyb koncentration og høj risiko for at fejle. Baggrunden for Claus Holms kritik af flowpædagogikken er en idé om den rige og livsduelige person. Kritikken imødegås af Hans Henrik Knoop, som er respekteret for at anvende flowteorien i mange pædagogiske sammenhænge. Mens Claus Holm peger på flowpædagogikkens forkærlighed for nydelsen – også den nydelsesfulde modstand, så fremhæver Hans Henrik Knoop det helt forkerte i at betragte flow-tilstanden som stående i modsætning til krævende udfordringer. Han siger, "... det er jo altså netop ’modgang, der gør stærk’, når man er i flow – uanset hvad man beskæftiger sig med. Hvis man eksempelvis er i flow under sport, er modstanderen som bekendt ude på at få én til at tabe – det er da modgang, som er til at forstå".

OriginalsprogDansk
TidsskriftVera: tidsskrift for pædagoger
Vol/bind47
Sider (fra-til)2-9
Antal sider2
ISSN1397-4157
StatusUdgivet - jun. 2009

    Forskningsområder

  • flow, lykkepædagogik

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 202853