Innovationspædagogik: kunsten at fremelske innovationskompetence

Publikation: ForskningBog

  • Institut for Læring
  • Forskningsprogrammet i Organisation og Læring

Denne bog giver en række teoretiske og praktiske anvisninger på, hvordan vi uddanner kreative og innovative samfundsborgere. Bogen henvender sig til undervisere, der har mod på at undervise I innovation, samt til projektledere, der har brug for inspiration og metoder til at håndtere innovationsprocesser. Indholdet bygger primært på Lotte Darsø's forskning, teorier og modeller kombineret med hendes mangeårige erfaringer, refleksioner og eksempler fra praksis. Innovationspædagogik drejer sig om at designe og tilrettelægge undervisningsforløb, der fremelsker deltagernes innovationskompetence. Innovationskompetence er evnen til at skabe innovation ved at navigere effektivt i samspil med andre i komplekse sammenhænge. Formålet er at give læseren indsigt i innovation som begreb - med særligt fokus på innovationsprocessen. I bogen defineres og diskuteres hvilke sociale og pædagogiske rammer, der fremmer innovationsprocesser, og hvordan de kan skabes og udfoldes. Formålet er endvidere at give læseren inspiration til fornyelse ved at tilbyde en række teoretiske modeller, gennemprøvede metoder og nye praksisser, såsom skabelse af læringsrum og anvendelse af æstetiske og kunstneriske metoder samt sociale teknologier.

OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagSamfundslitteratur
Antal sider192
ISBN (Trykt)978-87-593-1537-8
StatusUdgivet - 2011

    Forskningsområder

  • Innovation

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 32175126