Science i vuggestue og børnehave

Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  • Stig Broström
  • Thorleif Frøkjær
    Thorleif FrøkjærUniversity College CapitalDanmark
I denne artikel præsenteres fem principper for sciencepædagogik, bl.a. spørgsmålet om at finde en balance mellem på den ene side børns undren og konstruktion af scienceforklaringer og på den anden side en mere pædagogstyret aktivitet med henblik på at bidrage til børns science-læring.
Artiklen tager et første skridt hen imod udvikling af en sciencedidaktik i dagtilbud.

In this article we present five educational principles for a preschool science didactics. Several problems are discussed, the main being: How can preschool teachers balance children’s sense of wonder, i.e. their construction of knowledge (which often results in an anthropomorphic thinking) against a teaching
approach that gives children a scientific understanding of scientific phenomena. Taking the five principles into account we take a first step towards the development of a preschool science didactics.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMona
Tidsskriftsnummer1
Sider (fra-til)21-34
Antal sider11
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 1 feb. 2016

    Emneord

  • Naturfag/science education, Aktionsforskning, Dagtilbud, Early childhood, Læring

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

ID: 98062690