Om to- og flersprogede børn i inklusionsdebatten: En diskussion af rammesætning og skolepolitiske diskurser

Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

Diskussioner om inklusion har i længere tid fyldt overskrifterne i den offentlige debat. I debatten anvendes begrebet inklusion hovedsageligt om elever med socialpædagogiske behov, som skal inkluderes i den almene folkeskole. I de senere år har man imidlertid også kunnet iagttage, hvorledes begrebet er blevet anvendt i den uddannelsespolitiske diskurs om undervisning af tosprogede børn. Forskellige uddannelsespolitiske diskurser – undervisning af to- og flersprogede børn og undervisning af børn med særlige behov – synes således at blive sammenvævet. Omdrejningspunktet for denne artikel er at udforske og diskutere denne udvikling. Med afsæt i undersøgelser af policy-dokumenter og en historisk redegørelse om undervisning af tosprogede børn i Danmark diskuteres rammebetingelser og skolepolitisk diskurs i relation til to- og flersprogede børn i folkeskolen, anno 2015.
OriginalsprogDansk
TitelPerspektiver på inklusion
Antal sider21
UdgivelsesstedKøbenhavn
UdgiverDPU, Aarhus Universitet
Udgivelsesår14 dec. 2015
Sider135-156
ISBN (trykt)978-87-7684-730-2
ISBN (elektronisk)978-87-7684-731-9
StatusUdgivet - 14 dec. 2015
SerieCursiv
Nummer17
ISSN1901-8878

    Emneord

  • Andetsprogspædagogik, Ungdomsuddannelse, Inklusion, Specialpædagogik, tosprogede elever, undervisning af to- og flersprogede elever, Grundskole, Socialpædagoogik, Dansk som 2. sprog

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 95698883