Helhedsorienteret sundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole

Publikation: ForskningBidrag til bog/antologi

Dette kapitel giver en indføring i de nøglebegreber, som danner den teoretiske ramme for bogen, Sundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole. Vi lægger ud med at definere bogens to hovedkoncepter, sundhedspædagogik og sundhedsfremme. Herefter skitseres tre centrale begreber i den kritiske pædagogiske tilgang, som anvendes i bogen: Educare, deltagelse og handlekompetence. Vi afslutter kapitlet med at påpege vigtigheden af en helhedsorienteret tilgang i det sundhedspædagogiske og sundhedsfremmende arbejde i dagtilbud og skole: Der redegøres for begrebet ’sundhedsfremmende settings’, som repræsenterer det paradigme inden for sundhedsfremme, som har været gældende i hen ved 30 år (WHO, 1986) og stadig er relevant på grund af sin organisatoriske, systemiske tilgang frem for et ensidigt fokus på individuel adfærd.
OriginalsprogDansk
TitelSundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole : praktisk guide til en helhedsorienteret indsats
RedaktørerVenka Simovska, Ulla Pedersen, Jeanette Magne Jensen, Stig Broström
Antal sider17
UdgiverDafolo
Udgivelsesår2015
Udgave1.
Sider11-27
Kapitel1
ISBN (trykt)978-87-7281-917-4
StatusUdgivet - 2015

    Emneord

  • Sundhedspædagogik, Dagtilbud, Early childhood, Grundskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 85828579