Social arv og ulighed: hvordan kan dagtilbud gøre en forskel?

Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

Artiklen søger at komme tættere på spørgsmål om hvordan dagtilbud kan gøre en forskel for social udsatte børn ved for det første at indkredse forskning om dagtilbuds betydning set i relation til en social arv- og ulighedsproblematik. For det andet belyses eksempler fra dansk interventionsforskning, der peger på, at der kan opnås positive effekter, dvs., børns trivsel og læring kan styrkes ved at satse på nye former for professionel kompetenceudvikling og læring i det samlede dagtilbud. For det tredje sammenholdes og diskuteres de danske fund ift. international interventionsforskning, der peger på, hvad der karakteriserer indsatser med positive effekter. Afslutningsvis konkluderes på artiklens analyser ved at fremsætte tre kriterier for, hvordan dagtilbudsindsatser med større sandsynlighed kan gøre en positiv forskel for alle børn og for socialt udsatte børn i særdeleshed.
OriginalsprogDansk
TitelSocial arv og ulighed
RedaktørerNiels Ploug
Antal sider23
UdgivelsesstedKøbenhavn
UdgiverHans Reitzel
Udgivelsesår2017
Udgave2.
Sider69-92
Kapitel3
ISBN (trykt)9788741265391
StatusUdgivet - 2017
SerieSocialpædagogisk Bibliotek

    Emneord

  • Social arv, social ulighd, dagtilbudsforskning, indsatser, 3-6 årige, Early childhood, Social udsathed/arv

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

ID: 96172430