Værdig tidsfordriv og ædel nytte: Definitioner på børnelitteratur og barndom i forhold til 1700-tallets børnelitteratur

Publikation: ForskningBidrag til bog/antologi

  • Center for Børnelitteratur
Artiklen er et bidrag til den løbende udforskning af, hvorledes man som forsker kan forholde sig fiktion for børn i historisk perspektiv. Fokus er på historikeres anvendelse af fiktion som kilde til barndomshistorier. Det undersøges med Avis for Børn [Journal for Children] (1779-1782) som eksempel, hvorledes forfattere af børnelitterære tekster fra 1700-tallet behandler skellet mellem fiktion og fakta og formålet med børnelitteratur. Derefter analyseres to barndomshistorier, Hugh Cunninghams Children and Childhood in Western Society since 1500 (1995) og Colin Heywoods A History of Childhood (2001). På denne baggrund konkluderes det, at barndomshistorikere og litterater må inkludere en skarp metakritisk bevidsthed og skelne mellem brug af børnelitteratur 1) som kilde til børnelitteraturens historie, 2) som kilde til forestillinger om barndom og 3) som kilde til faktiske børns liv. En sådan skelnen medfører, at man ved brug af børnelitteratur som kilde til børnelitteraturhistorie må inkludere en bevidsthed om, at teksterne er skrevet før etableringen af et litteraturbegreb i moderne forstand, og før der opstod en skarp modsætning mellem "underholdende" og "belærende" børnelitteratur. I forhold til brug af børnelitteratur som kilde til forestillinger om barndom vil det være frugtbart at inkludere overvejelser over teksternes litteraritet og fx inkludere en analyse af den implicitte læser, de fiktive personers karaktertræk og af de tematikker man retter mod datidens børnelæsere. Endelig foreslås det, at man også på dansk grund ved brug af børnelitteratur som kilde til faktiske børns liv afprøver et boghistorisk perspektiv, og fx udarbejder undersøgelser af forlags- og trykkerihistorie, læserorienterede studier og receptionsstudier.

 

OriginalsprogDansk
TitelNedslag i børnelitteraturforskningen 8
UdgivelsesstedFrederiksberg
UdgiverCenter for Børnelitteratur/Roskilde Universitetsforlag
Udgivelsesår2007
Sider127-151
ISBN (trykt)978-87-7867-359-6
StatusUdgivet - 2007

    Emneord

  • Børnelitteratur, Barndomshistorie, Børnelitteraturteori

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 25030