Om AU

Professionalisation processes among adult educators: a comparative investigation of three Nordic-Baltic countries

Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  • Institut for Didaktik
  • Institut for Pædagogik
Bidragets oversatte titelProfesssionaliseringsprocesser blandt voksenundervisere : en komparativ undersøgelse af tre nordisk-baltiske lande
På baggrund af en øget interesse for voksen- og efteruddannelse (VEU) i såvel EU som i medlemslandenes nationale politik ser artiklen nærmere på politik og
praksis i forhold til professionaliseringen af dem, der er ansvarlige for at levere VEU – voksenunderviserne. Det teoretiske udgangspunkt for artiklen er dels
implementeringsteori, dels teori om professionalisme og professionalisering. Analysen bygger på et komparativt studie, der involverer Danmark, Estland og
Sverige. Den metodologiske tilgang i studiet var dokumentanalyse af primært policypapirer og strategier samt love og regler fra år 2000 og frem. Baseret på
analysen konkluderes det i artiklen, at det på trods af historiske forskelle og forskelle i voksenuddannelsestraditioner mellem især Danmark/Sverige på den ene side og Estland på den anden, er muligt at identificere en række fællestræk i den aktuelle politik. For det første ses der en vækst i udbuddet af VEU i alle de tre lande. For det andet er der en tendens til, at de officielle krav i forbindelse med ansættelse som voksenunderviser er højere inden for almen og erhvervsrettet VEU end inden for folkeoplysningen. Endvidere synes kvalificering af voksenundervisere, på trods af den øgede interesse for VEU, at være praktisk taget fraværende i de undersøgte papirer og strategier, særligt i Danmark og Sverige. Endelige er der en fælles tendens til, at hovedparten af kurser og uddannelsesprogrammerfor voksenundervisere er rettet mod personer, der allerede arbejder inden for sektoren eller personer interesserede i at skifte karriere. Der er således meget få muligheder i de tre lande for forberedende uddannelse forud for ansættelse som voksenunderviser. På baggrund af analysen sættes der spørgsmålstegn ved, om voksenunderviser i dag er en hel profession i nogle af de tre lande, eller om der snarere er tale om en ”semi-profession”.
OriginalsprogEngelsk
BogserieCursiv
Tidsskriftsnummer6
Sider (fra-til)13-30
Antal sider18
ISSN1901-8878
StatusUdgivet - 2011

    Emneord

  • Livslang læring , Voksenlæring, Kvalifikationsudvikling

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 211498