Om CUDiM

Kvalitetsvurdering af undervisning i særlige tilbud - praksisfortællinger

Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

Dette kapitel belyser hvilke forhold i en specialskoles læringsmiljø,
der kan forebygge elevers problemadfærd. Forståelsen af problemadfærd
på en specialskole i Nordvestjylland tog traditionelt udgangspunkt
i et individcentreret perspektiv, hvor mangler og svagheder
udelukkende blev forklaret ud fra individet. For at kvalitetsvurdere
undervisningen blev det besluttet at vurdere adfærd ud fra et kontekstuelt
perspektiv, hvorved udvikling bliver forstået som en gensidig
proces mellem individuelle faktorer og kontekstuelle faktorer. For
at kunne udvikle virksomme didaktiske tiltag i undervisningen er
det af stor betydning at kunne identificere kontekstuelle faktorer,
der kan forebygge problemadfærd. Antagelsen er, at kontekstuelle
forhold i kommunikation præger interaktionen lige så meget som
individuelle faktorer.
OriginalsprogDansk
TitelSpecialdidaktik - i teori og praksis
RedaktørerHelga Borgbjerg Hansen, Brian Degn Mårtsensson
Antal sider18
Vol/bind1
UdgivelsesstedKøbenhavn
UdgiverHans Reitzel
Udgivelsesår28 apr. 2017
Udgave1
Sider325 - 343
KapitelKapitel 20
ISBN (trykt)978-87-412-6537-7
ISBN (elektronisk)978-87-412-6537-7
StatusUdgivet - 28 apr. 2017

    Emneord

  • Undervisningskvalitet

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 112531393