Er dansk (stadig) et dannelsesfag?: om baggrunde og fremtider med Forenklede Fælles Mål

Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

De nye Forenklede Fælles Mål fra 2014 kan ses som et dansk udtryk for en
generel international tendens med fokus på kompetencer,
anvendelsesorientering og læringsudbytte frem for mod mere basisfagligt
bestemte curricula. Målene har påkaldt sig en del kritik i Danmark. På
baggrund af en læsning af Klafki diskuterer artiklen en række punkter i denne
kritik og argumenterer for at Forenklede Fælles Mål ligger i forlængelse af den
kritisk­konstruktive didaktiske tradition som har haft stor tilslutning i
Danmark. Artiklen præsenterer derefter et casestudie fra et projekt om digitale
læringsmål, og viser hvordan arbejdet med Forenklede Fælles Mål og
læringsmålsorientering i et professionsudviklingsprojekt for deltagerne har
været en anledning til at få nyt indblik i danskfaget og til at få diskuteret faget
med kolleger og de fagdidaktiske konsulenter.
OriginalsprogDansk
TitelSammenlignende fagdidaktik IV
RedaktørerEllen Krogh, Sven-Erik Holgersen
UdgivelsesstedKøbenhavn
UdgiverAarhus Universitet, DPU
Udgivelsesårnov. 2016
Sider89-112
ISBN (trykt)9788776847036
ISBN (elektronisk)978-87-7684-819-4
StatusUdgivet - nov. 2016
SerieCursiv
Nummer19
ISSN1901-8878

    Emneord

  • Danskfaget, Fælles Mål, Læringsmålsorientering, Kritisk­konstruktiv didaktik, Læring, Folkeskole, Grundskole, Dannelse/demokrati/værdier

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 99574501