Modelling Emission of Pollutants from transportation using mobile sensing data: Advancing modelling of street level pollution and climate forcing gas emissions

Publikation: ForskningPh.d.-afhandling

Dokumenter

Bidragets oversatte titelModellering af udledning af forurening fra transport med brug mobile sensor data : Forbedring af modeller for udledning af forurening på gade niveau og klima gas udledning
Fremkomsten og udbredelsen af smartphonen har lovet ny muligheder til forskere for at fåny viden om folks vaner og adfærd, da den allestednærværende smartphone med de mange sensorer er i stand til levere et væld af informationer.
Denne afhandling gennemgår metoder til at anvende data modtaget fra smartphones til at forbedre transport relaterede luft kvalitets modeller og modeller for udledning af klima gasser fra transport. Disse modeller kan anvendes til planlæg af transport anlæg, overvågning af luft kvalitet samt automatisering af transport relaterede grønne regnskaber.
Præcise transport modeller kan opnås ved at benytte faktisk brugte rejse ruter, ved at udnytte data fra smartphones, fremfor indirekte beregnede ruter, som input til en rute valgs model i et transport netværk. Data fra smartphones kan også anvendes til få detaljeret viden om individuel kørsels stil, ved udlede kørsel mønstre fra accelerometer data.
Forsknings arbejdet, der præsenteres i denne afhandling, breder sig over flere forskel- lige forskningsområder. Transport modeller udspringer fra økonometri, luft kvalitet udspringer af atmosfære kemi og detektering af kørsels mønstre og effektive database implementeringer er udsprunget af datalogi. Jeg har bragt disse fremmede grene af videnskaben for løse udfordringen om forbedret modellering af transport relateret udledning af klima gasser.
De væsentligste videskablige bidrag er:
• Algoritmetilgenereringaftransportbehovsmatricerudfradatafrasmartphones.
• Udvikling af en ny database egnet metode til tilpasse positioner til et vejkort.
• Brug af faktisk brugte ruter som start punkt til en trafik model.
• Detektering af kørsel mønstre fra smartphone data.
• EneffektivimplementeringafRestrictedStochasticUserEquilibrium(RSUE)trafik model i et database system.
• En undersøgelse af nøjagtigheden af Global Positioning System (GPS) i en sta- tionær smartphone.
viii
OriginalsprogEngelsk
ForlagAarhus Universitet
Antal sider146
StatusUdgivet - 31 okt. 2017

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 115822235