Fire trin mod udbytterige studenteroplæg - hvordan præsentationer i undervisningen højner fagligheden og bliver en positiv oplevelse

Publikation: FormidlingTidsskriftartikel

Studenteroplæg er en både meget anvendt og meget udskældt disciplin. I denne artikel foretages fire nedslag for at hjælpe undervisere med mere tydeligt at rammesætte studenteroplæg som læringsaktivitet. De fire nedslag er: 1) Længe før oplægget, hvor aktiviteten indlejres i faget; 2) lige før oplægget hvor underviseren låner lidt af sin troværdighed til den studerende, der skal holde oplæg; 3) under oplægget, hvor underviseren har fokus på aktiv lytning og 4) efter oplægget, hvor feedback på oplægget hjælper de studerende med at få et fagligt sprog. Artiklens fokus er at klæde undervisere på til at få en hensigtsmæssig praksis i forhold til studenteroplæg.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift
Vol/bind11
Tidsskriftsnummer20
Sider (fra-til)122-129
Antal sider8
ISSN1901-5089
StatusUdgivet - 2016

    Forskningsområder

  • præsentationer, studenteroplæg, Undervisning

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 98072433