Konflikter om børns skoleliv

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

    Charlotte Højholt, Roskilde Universitet, Danmark
  • Dorte Kousholt (Redaktør)
Bogen bygger på et forskningsprojekt, der har udforsket børns inklusionsmuligheder i folkeskolen gennem et fokus på samarbejde og konflikter – mellem børn, forældre, lærere, pædagoger, skoleledere, psykologer, kommunal forvaltningspraksis og lovgivning. Formålet har været at skabe viden om skolelivet set fra mangfoldige perspektiver for herigennem at fremme inklusion og læring. Det tilstræbes i dag at arbejde med inklusion direkte i folkeskolens hverdag fremfor at henvise problemerne til specialhjælp, og derfor beskæftiger bogen sig med de processer, der danner betingelser for børns deltagelse og muligheder for at bidrage og gøre sig gældende i skolens læringsfællesskaber. Tidligere forskning har peget på, at forløb med børn i vanskeligheder er præget af sociale konflikter både mellem børnene og om børnene. Forskning har desuden peget på skoleledelse, forvaltningsprocedurer og lovgivning som fundamentale betingelser for samarbejde og inklusion. Bogens eksempler belyser derfor forskellige perspektiver på børns skoleliv gennem empirisk materiale fra fire forbundne delprojekter, der har udforsket:
1) Børns fællesskaber og forældresamarbejde
2) Lærerfaglighed
3) Kommunal forvaltningspraksis og lovgivning
4) Skoleledelse og inklusion
Bogen bidrager på den baggrund med praksisnær viden om børnenes sociale liv i skolen, og om hvad konflikter på skoleområdet handler om. Det er viden, der kan anvendes til udvikling af indsatser rettet mod skolens fællesskaber og til udvikling af samarbejdsformer i og om skolen for herigennem at udvide mulighederne for deltagelse og læring.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagDansk Psykologisk Forlag
Antal sider288
ISBN (Trykt)9788771586121
StatusUdgivet - 25 apr. 2018

    Forskningsområder

  • Grundskole, Inklusion, Folkeskole, Lærerprofession, Pædagogprofession, Forældre/Forældresamarbejde, Læring, Trivsel

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 123734145