Telephone triage by GPs in out-of-hours primary care in Denmark: a prospective observational study of efficiency and relevance

Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

DOI

Danske praktiserende læger afslutter de fleste opkald til lægevagten i telefonen (59 %). De opkald, som oftest visiteres til konsultation eller besøg, kommer fra ældre (over 40 år), patienter med et sundhedsmæssigt problem af 12-24 timers varighed, patienter med et alvorligt eller potentielt livstruende problem og patienter med et ikke-alvorligt problem, men som er syge. Lægerne, der udførte konsultationer og hjemmebesøg, blev bedt om at vurdere henvendelsens lægefaglige relevans for lægevagten, når de havde set og undersøgt patienten. Lægerne vurderede, at henvendelsen ikke var lægefagligt relevant for 5 procent af besøgene og konsultationerne, mens de for 6,8 % af besøgene og 7,9 % af konsultationerne vurderede, at henvendelsen kunne være håndteret ved en telefonkonsultation. De ikke-relevante kontakter gjaldt særligt henvendelser vedrørende lang symptomvarighed (over 24 timer), henvendelser på en nat før en hverdag og henvendelser inden for to timer før egen læges praksisåbning. Danmark er et af få lande, hvor en praktiserende læge – i stedet for fx en sygeplejerske − besvarer telefonen i lægevagten. I denne undersøgelse er det derfor den lægefaglige vurdering, der danner grundlag for bedømmelsen af relevansen af henvendelser. Studiet viser, at danske læger synes at visitere effektivt og relevant. Den nye viden om de faktorer, som er afgørende for relevant visitation, kan anvendes i forbindelse med videreuddannelse og politiske beslutninger. Undersøgelsen er gennemført i Region Midtjylland og bygger på data fra lægevagtssystemet og elektroniske spørgeskemaer.
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftBritish Journal of General Practice
Sider (fra-til)e667-73
ISSN0960-1643
DOI
StatusUdgivet - 18 jul. 2016

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 101463385