At skabe handling og forandring: de (tvær)faglige synsvinkler i sundhedspædagogisk praksis

Publikation: Undervisning - peer reviewBidrag til bog/antologi

Dette kapitel diskuterer den pædagogiske metode, som ligger til grund for sundhedsundervisningen i Faghæfte 21 (Undervisningsministeriet, 2009) for skolernes undervisning i familiekundskab, seksualitet og sundhed. Denne metode har fungeret som inspiration for arbejdet med sundhedspædagogik og sundhedsfremme i skoler, både i Danmark og i udlandet. Metoden er tæt forbundet med begreberne elevdeltagelse og sundhedsrelateret handlekompetence (se kapitel 2). I Danmark går metoden under betegnelsen “de faglige synsvinkler” (Undervisningsministeriet, 2009). På engelsk har den fået navnet “the IVAC approach” (Investigation-Vision-Action-Change, på dansk Undersøgelse-Vision-Handling-Forandring).
Forskning i anvendelsen af IVAC i pædagogiske udviklingsprojekter i skoler viser, at lærere kan tilpasse IVAC det konkrete sundhedsemne, de beskæftiger sig med, ligesom metoden kan afpasses pensumkravene, klassetrin og elevinteresser. Desuden er metoden kultursensitiv og kan afpasses kultur, vilkår og overordnede betingelser og den enkelte skoles særlige prioriteter.
OriginalsprogDansk
TitelSundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole : praktisk guide til en helhedsorienteret indsats
RedaktørerVenka Simovska, Ulla Pedersen, Jeanette Magne Jensen, Stig Bröstöm
Antal sider9
UdgivelsesstedFrederikshavn
UdgiverDafolo
Udgivelsesår2015
Udgave1.
Sider153-161
Kapitel12
ISBN (trykt)9788772819174
StatusUdgivet - 2015

    Emneord

  • Sundhedspædagogik, Tværfaglighed , Grundskole, Early childhood, Dagtilbud

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 71566864