Om CUDiM

Designtænkning som didaktisk metode: læringsdesign for teknologisk forestillingskraft og handlekraft

Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

Det er et problem, at undervisere, lærerstuderende og elever ikke bliver mødt med tilstrækkeligedidaktiskemetoder og processer til, hvorledes de kan anvende teknologier i undervisningen på måder, derunderstøtter elevens teknologiske forestillingskraft og handlekraft. Dette forsøger denne artikel atadressere gennem at tilbyde en generel forståelsesramme, struktur, model samt et konkret case-eksempelfor, hvorledes mankan arbejde med designtænkning som didaktisk metode til anvendelse af teknologieri undervisningen. Artiklen kobler designtænkning og læringsdesign sammen til designtænkendelæringsdesign,der sigter mod at opøve og fremme såvel underviserens som den studerendes teknologiskeforestillingskraft og handlekraft. Designtænkende læringsdesign for teknologisk forestillingskraft oghandlekraft præsenteres dernæst gennem en konkret case: Future-Tech-Town Year 2060. I konklusionenudvides perspektivet til uddannelsesarbejde med læringsdesign,der inddrager teknologier på måder, dersigter mod at fremme kritisk-kreative fremtids-skabere.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bind10
Tidsskriftsnummer16
Sider (fra-til)1-30
Antal sider30
ISSN1903-248X
StatusUdgivet - 2017

Bibliografisk note

Rikke Toft Nørgård er associate professor in educational design & technology på Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet. Hendes arbejde fokuserer på innovation i undervisning og læring gennem brugen af designtænkning, uddannelsesfilosofi og hybridt læringsdesign

    Emneord

  • learning design, design thinking, designprocesser, teknologipædagogik, kritisk pædagogik, demokratisk dannelse, robotter

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 108681101