Læreres faglige blik på eleverne i klassen og det fraværende blik på børn

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Lotte Hedegaard-Sørensen & Sine Penthin Grumløse
I dette kapitel fokuserer vi på læreres forestillinger om deres opgave og måden disse kommer til syne i deres praksis. Vi viser, at lærere fanges i et krydspres mellem to dominerende fortællinger om skolens væsentlige rolle: Fortællingen om inklusion og fortællingen om læringsudbytte. Lærere, der arbejder i folkeskolen omgives af fortællinger om, at børn i forskellige vanskeligheder skal inkluderes i almenundervisningen og af fortællinger om et samfundsmæssigt behov for et optimeret læringsudbytte for alle elever. Vi har i et forskningsprojekt om læreres faglighed ’Lærerfaglighed, inklusion og differentiering (Hedegaard-Sørensen og Grumløse, 2016) fokuseret på, hvordan lærere forstår deres arbejde og faglighed i ord og handling og hvad det sætter af betingelser for børns deltagelse. Det viser sig, at lærerens forestillinger om lærergerningen producerer en praksis, der ekskluderer på trods af formulerede hensigter om inklusion. Som en konsekvens af måden, lærere forstår deres arbejde på, retter lærernes undervisning sig mod “de fleste”, og nogle børn lades ude af syne. Nogle børn får tildelt en ’udenforposition’ som ikke-deltagere. Vi ser således, hvordan fortællingen om inklusion bliver en ekskluderende praksis.
OriginalsprogDansk
TitelProfessionelle blikke på den anden : når fortællinger forandrer identiteter
RedaktørerCharlotte Glintborg, Lotte Hedegaard-Sørensen, Birgit Kirkebæk
Antal sider19
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagFrydenlund Academic
Udgivelsesår2018
Sider186-205
Artikelnummer8
???Chapter???12
ISBN (trykt)9788771187793
StatusUdgivet - 2018

    Forskningsområder

  • Eksklusion, Fortælling, Feltarbejde, Lærerfaglighed, Grundskole, Inklusion, Læring, Lærerprofession

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 119717773