Læremidler i danskfaget

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

    Jesper Bremholm, Simon Skov Fougt, Professionshøjskolen, Metropol, DanmarkBettina Buch, UC Sjælland, Danmark
Denne artikel præsenterer en syntese af et omfattende forskningsprojekt om læremidler i danskfaget gennemført i perioden 2015-2017. Undersøgelsen viser samlet, at danskfaget set gennem dets læremidler er præget af en forsimplet og løsrevet nedsivning fra videnskabsfagene. Der mangler meningsfulde kontekster, elevernes livsverden er nedprioriteret, og der er tale om et snævert litteraturvalg. Det multimodale og det kildekritiske spiller en meget lille rolle. I artiklen diskuterer vi: Hvem har ansvaret, og hvem bør gøre noget ved det? Endelig viser vi, hvordan Fælles Mål efterspørger et andet danskfag, end det, læremidlerne viser.
OriginalsprogDansk
Udgivelsesår20 dec. 2017
UdgiverAlinea
Antal sider7
StatusUdgivet - 20 dec. 2017

    Forskningsområder

  • Grundskole, Fagdidaktik, Dansk/læse/skrive, Læring

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 120451656