Mobning og børns fællesskaber: et narrativt review over international forskning i mobning

Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

Denne artikel er et review over nyere international forskning (2000-2010) om mobning i skoler. Indledningsvist begrundes behovet for at skabe mere nuanceret viden om mobning. Den inkluderede forskning bliver diskuteret ud fra en skelnen mellem første og anden ordens perspektiver på mobning. Formålet med fremstillingen er både at præsentere vigtig viden om mobning og eksplicit at diskutere forskellige forståelser af mobning, hvilket oftest fremgår mere implicit i forskningsartikler. Desuden bidrager nærværende artikel med ny viden, når resultater fra forskellige studier sammenstilles. I artiklen argumenteres for fordelene ved et reflekteret anden ordens perspektiv på mobning og på interventioner i forhold til mobning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPaedagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind50
Tidsskriftsnummer2
Sider (fra-til)68-81
Antal sider14
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - 2013

    Emneord

  • Mobning, Fællesskab, skole, lærer, første og anden ordens perspektiver, Grundskole, Lærerprofession

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 47797018