Skakmat: forældrepositioner i skole-hjem-samarbejdet omkring mobning

Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

Når børn har problemer med mobning i skolen, har de ofte brug for de voksnes hjælp. Mange børn får hjælp af deres lærere, deres forældre eller af disse voksnes samarbejde. Men i mange tilfælde får børnene ikke den hjælp de har brug for, selvom de faktisk beder om den, og selvom alle involverede voksne har oprigtige intentioner om at hjælpe. Samarbejdet mellem forældre og skole i forbindelse med mobning synes at have en tendens til at producere en dialog, som efterlader både lærere og forældre i afmagtspositioner, der risikerer at forværre det udsatte barns sociale situation i skolen yderligere. Artiklen her giver et bud på, hvordan vi kan forstå de dynamikker i skole/hjem-samarbejdet omkring mobning, der synes at gøre dette samarbejde decideret kontraproduktivt i forhold til sit formål.
OriginalsprogDansk
TitelNye perspektiver på mobning
RedaktørerHelle Rabøl Hansen, Dorte Marie Søndergaard
Antal sider8
Udgivelses stedHerfølge
ForlagSkolepsykologi
Udgivelsesår2014
Sider56-62
ISBN (Trykt)9788790650452
StatusUdgivet - 2014
SerieDen blå serie
Nummer31
ISSN0901-5078
SeriePaedagogisk Psykologisk Tidsskrift
NummerTemanummer
Vol/bind51
ISSN1903-0002

    Forskningsområder

  • Mobning, Forældre/Forældresamarbejde, Skole-hjem-samarbejde, Grundskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 84632737