Holistisk forskningsdesign for demonstrationsskoleforsøg

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Thomas Illum Hansen, Nationalt Videncenter for Læremidler, Danmark
  • Jeppe Bundsgaard
  • Camilla Kølsen Petersen
Det holistiske forskningsdesign, der præsenteres i dette kapitel, modsvarer det holistiske interventionsdesign i kapitel 2. Det er således designet med afsæt i den fælles forandringsteori for tre demonstrationsskoleprojekter og med henblik på at måle de væsentligste aspekter ved interventionernes processer, kontekster, virkninger og virkningssammenhænge. Baggrunden for forskningsdesignet skitseres med henvisning til Mixed Methods-traditionen og som alternativ til den kvalitative tradition for it-didaktisk forskning, der er blevet kritiseret for at generalisere på et utilstrækkeligt datagrundlag. Projekternes forandringsteori og sammenhængen med de flerstrengede interventioner introduceres, sættet af komplementære redskaber til dataindsamling og analyse præsenteres, og design og tilgange sættes ind i større forskningsmetodiske sammenhænge gennem præsentation af taksonomier for Mixed Methods og typer af generaliserbarhed. Kapitlet afsluttes med en refleksion over perspektiverne i en holistisk tilgang til it-didaktisk intervention og forskning.
OriginalsprogDansk
TitelSkoleudvikling med IT : forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I
RedaktørerJeppe Bundsgaard, Marianne Georgsen, Thomas Illum Hansen, Charlotte Krogh Skott, Stefan Ting Graf
Antal sider25
UdgivelsesstedAarhus
ForlagAarhus Universitetsforlag
Udgivelsesår2018
Sider50-74
???Chapter???3
ISBN (trykt)978 87 7184 412 2
ISBN (Elektronisk)978 87 7184 720 8
StatusUdgivet - 2018
SerietitelDidaktiske studier
Vol/bind3
ISSN2446-4546

    Forskningsområder

  • Komepetenceudvikling, It-didaktik, Folkeskole, Grundskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 104134880