Ord og trommer og bundne frivers: Q & Morten Søndergaard på tærsklen mellem lyd og betydning

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikel

Dokumenter

Snarere end at henvise til en musikalsk genre, peger betegnelsen ‘musik & poesi’ på samarbejder mellem digtere og musikere, idet selve det kollaborative aspekt betones. Artiklen beskæftiger sig med et eksempel på et sådant samarbejde, nemlig mellem digteren Morten Søndergaard og musikeren Klaus «Q» Hedegård Nielsen: projektet Ord og trommer. Samarbejdet er hidtil først og fremmest et live-foretagende, som i høj grad drejer sig om rytme: Ved maskiners hjælp gentager Søndergaard på scenen sine oplæste frivers, som han dermed kan siges at metrificere. De transformeres rytmisk og klangligt til en næsten ikke-semantisk ordmusik, og med håndfaste, improviserede, omskiftelige trommerytmer, indrammer og betoner Q disse ordkæder på stadig nye måder. Således bevæger lydene sig længere og længere bort fra ‘digtet’ og digterstemmen og dybere og dybere ind i en kropsligt appellerende, lydlig sanselighed, som fremstår lige så forbundet med dyret og maskinen som med mennesket. Ord og trommer analyseres som et radikalt eksempel på en ny lydlig orientering i samtidspoesien; et eksempel, som i kraft af sine medrivende rytmer, udvundet af skriftlige digte, er i stand til at overspringe kløften mellem det traditionelt fin- og populærkulturelle.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer3
TidsskriftNordisk poesi: Tidsskrift for lyrikkforskning
Tidsskriftsnummer1
Sider (fra-til)37-53
Antal sider17
ISSN2464-4137
StatusUdgivet - 2018

Bibliografisk note

En yderst kortfattet og ikke-videnskabelig version af artiklen blev i 2013 udgivet under samme titel (men uden undertitel) i litteraturtidsskriftet Standart (nr. 2: 40–41); centrale pointer er desuden blevet præsenteret og videreudviklet i forbindelse med foredragene «Words and Drums: Metrical Poetry vol. 2.0» (Affect and Aesthetics, Sandbjerg Gods, d. 8/4 2013) samt «Words and Drums and Metrical Free Verse: Rhythmetrical Reflections on the Border of Language» (Poetry in the Digital Age, Universität Hamburg, d. 16/6 2017). Jeg takker deltagere ved begge arrangementer for inspirerende indspark. Endelig indgår dele af artiklen i ph.d.-afhandlingen Mere lyd! Ny dansk lydlig lyrik, Aarhus Universitet, 2014.

    Forskningsområder

  • lyd, rytme & metrum, stemmen, musik & poesi, betydning, dyr & maskine

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 127670451