Om modultest og benchmarking i undervisningen af voksne udlændinge i Danmark: pilotundersøgelser: rapport

Publikation: ForskningRapport

  • Institut for Pædagogik
Denne rapport sammenfatter resultater fra studier og indsamlet datamateriale om udvalgte undervisningsaktørers forståelser og holdninger til indførelsen af benchmarkingundersøgelser og high-stakes sprogtest, de såkaldte modultest, der er indført med lov 375 om danskuddannelser i 2003. Resultaterne, der præsenteres i rapporten, bygger på pilotundersøgelser fra 2009, hvor undervisere, ledere og pædagogiske konsulenter med tilknytning til undervisningen af voksne udlændinge på sprogskoler i Danmark er blevet spurgt om deres holdninger til disse emner. Resultaterne af pilotundersøgelserne tyder på en vis skepsis overfor benchmarkingundersøgelser blandt både ledere og undervisere. Samtidig synes indførelsen af high-stakes modultest ifølge de adspurgte aktører at have fået afgørende og tilsyneladende også uhensigtsmæssig indflydelse på såvel pædagogisk udvikling som på undervisning og deltagernes sproglige formåen.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagDanmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet
Antal sider19
StatusUdgivet - 20 jan. 2011

    Forskningsområder

  • high-stakes test, benchmarking, dansk som andetsprog, Måling, Voksenlæring, Dansk som 2. sprog

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 43906142