Mobning i gymnasiet: et underbelyst felt

Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

Med de ambitioner om et øget optag af gymnasieelever og generelt af elever på ungdomsuddannelserne, som aktuelt søges realiseret, er der al grund til at forske mere intensivt i de unges vilkår for at gennemføre deres uddannelser. Den type forskning, der fokuserer på sociale relateringspraksisser, mobning og social eksklusion, synes imidlertid ikke særlig udviklet, når det drejer sig om ungdomsområdet. Der er et stort behov for forskning, der kan bidrage med indsigt i de komplekse sociale, kulturelle og subjektive processer, de unge hvirvles ind i, og indsigt i de manøvreringsmuligheder og -strategier, som de møder og udvikler sammen med hinanden og med ungdomskulturens mange modsatrettede anvisninger og normer.
OriginalsprogDansk
TitelNye perspektiver på mobning
RedaktørerHelle Rabøl Hansen, Dorte Marie Søndergaard
Antal sider22
UdgivelsesstedHerfølge
UdgiverSkolepsykologi
Udgivelsesår2014
Sider28-49
ISBN (trykt)9788790650452
StatusUdgivet - 2014
SerieDen blå serie
Nummer31
ISSN0901-5078
SeriePæda­gogisk Psykologisk Tidsskrift
NummerTemanr.
Vol/bind51
ISSN1903-0002

    Emneord

  • Unge, gymnasiet, Mobning, trivsel, Ungdomsuddannelse, social eksklusion

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 84633708