Om CUDiM

Om undervisning af første og anden orden

Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

Artiklen beskriver og diskuterer undervisningsbegrebet sådan som det tager sig ud med afsæt i Niklas Luhmanns sociologiske systemteori. Undervisning ses som kommunikation, der sigter på, at deltagerne tilegner sig viden og færdigheder, de ikke kan forventes at lære gennem den blotte medleven i verden. Undervisningsbegrebet kobles til tre centrale didaktiske temaer: Første tema omhandler spørgsmålene om undervisningens hensigt. Andet tema omhandler iagttagelse af elevens læring. Tredje tema omhandler det vi, med afsæt i systemteorien, vil kalde andenordensundervisning eller: undervisning om undervisning. Koblingen til didaktikken viser, hvorledes det systemteoretiske blik giver mulighed for at reflektere over undervisningen på nye måder.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i læreruddannelse og – profession
Vol/bind2
Tidsskriftsnummer1
Sider (fra-til)30-46
Antal sider16
StatusUdgivet - 19 apr. 2017

    Emneord

  • undervisning, andenordensundervisning, systemteori, didaktik

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 111216428