Kort oversight over tidligere forrskning inen for 0-3-årsområdet

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

I dette kapitel gives en kort fremstilling af tidligere forskning indenfor 0-3-årsområdet. Vægten lægges på dansk forskning, men også den nordiske og delvis den internationale forskning omtales. Om end forskningen har forskellige orienteringspunkter og perspektiver, tegner der sig alligevel nogle generelle perspektiver. Således synes forskningen at pege på følgende dimensioner:

1) Vuggestuepædagogik må skabe betingelser for følelsesmæssige og empatiske relationer mellem børn og voksne for at skabe trivsel, tryghed og sikre tilknytningsmønstre hos barnet.
2) Pædagogen må skabe relationer præget af intersubjektivitet og delt opmærksomhed.
3) Pædagogen må skabe omstændigheder, således at alle børn kommer i samspil og interaktion med andre børn, så alle børn får mulighed for at udvikle positive relationer til kammerater og udvikle venskaber.
4) Pædagogen må udvikle en særlig vuggestuedidaktik, hvor omsorg og læring udgør en enhed (educare) i hverdagen.
OriginalsprogDansk
TitelBarnet i Centrum : Pædagogik og relationer i vuggestue og dagpleje
RedaktørerStig Broström, Ole Henrik Hansen, Anders Skriver Jensen, Lone Svinth
Antal sider14
Vol/bind1
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Udgivelsesår28 jan. 2016
Udgave1
Sider15-28
Artikelnummer1
???Chapter???1
ISBN (trykt)9788750045052
StatusUdgivet - 28 jan. 2016

    Forskningsområder

  • Dansk forskning, Nordisk forskning, Intenational forskning, Early childhood, Dagtilbud

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

ID: 96865456