Transformering af traditionel undervisning til e‐læring: Tre best practices fra go online‐projektet ved Aarhus Universitet

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  • Det Naturvidenskabelige Fakultetssekretariat
  • Kommunikationscenter Science
  • Center for Læring og Uddannelse (CLU)
E‐læringsenheden, Aarhus Universitet, fik i 2008 tildelt puljemidler til projektet "go online" i kølvandet på Videnskabsministeriets nationale strategi for ikt‐støttet læring. Projektet havde til formål at etablere et samlet tilbud for undervisere ved AU om transformering af traditionel undervisning til webbaseret læring. Endvidere havde projektet til formål at systematisere og udvikle e‐læringstilrettelæggelsen ved universitetet med henblik på at gøre udviklingen mere ressourcemæssig effektiv, og således gøre det muligt at kunne udvikle webbaseret læring i stor målestok. Foruden at udvikle det egentlige transformeringskoncept gav puljemidlerne også mulighed for at gennemføre den første transformeringsrunde med omkring otte kurser samt kåring af årets e‐underviser blandt projektets deltagere. ni kurser blev optaget, hvoraf syv blev transformeret (to faldt fra). tre af deltagerne blev nomineret til prisen som ”årets e‐underviser 2009” for mest vellykkede transformering, og projektet var således med til at opbygge en række best practice‐erfaringer. Denne artikel beskriver de tre nomineredes kurser, herunder de faglige og pædagogiske udfordringer og gevinster, brugen af teknologi samt resultater af kursusevalueringerne.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bind3
Tidsskriftsnummer6
Antal sider20
StatusUdgivet - jan. 2010

    Forskningsområder

  • e-læring

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

ID: 32797965