Det 21. århundredes kompetencer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Det var et centralt mål for demonstrationsskoleforsøgene at eleverne skulle udvikle mere komplekse kompetencer end traditionel undervisning giver mulighed for. Dette mål omtales ofte som at eleverne skal udvikle 'det 21. århundredes kompetencer', og det indgår fx i projektbeskrivelsen for det indflydelsesrige Assessment and Teaching of 21st Century Skills, det er årsagen til testen der anvendes i ICILS 2013, og ligger også delvis bag PISA-testene. Men hvad er det 21. århundredes kompetencer, hvordan udvikler eleverne dem og hvordan måles de. Demonstrationsskoleforsøgsinterventionerne handlede om at udvikle skole- og undervisningspraksis således at eleverne fik mulighed for at udvikle disse kompetencer.
Dette kapitel tager de to andre spørgsmål op om hvad det enogtyvende århundredes kompetencer er og hvordan de kan måles. Det sker på baggrund af en mere empirisk funderet tilgang end det er almindeligt for enogtyvende århundredes kompetenceprojekter. Den empiriske fundering sker på grundlag af den test vi udviklede til måling af elevernes kompetenceudvikling under de tre demonstrationsskoleforsøg.
Artiklen introducerer til nogle af de centrale projekter om det enogtyvende århundredes kompetencer. Derefter udfoldes grundlaget for kompetencetesten, og de forskellige typer af opgaver præsenteres. På denne baggrund formuleres fire kompetencer der på en mere solidt empirisk grundlag kan hævdes at være 'det enogtyvende århundredes kompetencer'. Kompetencetesten giver ligeledes mulighed for på et empirisk grundlag at udpege hvilke opgaver og derved hvilke aspekter af kompetencerne der er særligt vanskelige for elever at løse.
Afslutningsvist diskuteres muligheder og begrænsninger ved denne type test, spørgsmålet om evidens og grænser for evidens diskuteres, og der gives et bud på hvordan kompetencetesten kan inspirere til udvikling af kriteriebaserede vurderingskriterier (fx i form af såkaldte "rubrics") som lærere kan anvende i deres daglige arbejde til evaluering og som baggrund for responsgivning.
OriginalsprogDansk
TitelSkoleudvikling med IT : forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I
RedaktørerJeppe Bundsgaard, Marianne Georgsen, Stefan Graf, Thomas Illum Hansen, Charlotte Krog Skott
Antal sider23
UdgivelsesstedAarhus
ForlagAarhus Universitetsforlag
Udgivelsesår2018
Sider143-165
???Chapter???6
ISBN (trykt)978 87 7184 412 2
ISBN (Elektronisk)978 87 7184 720 8
StatusUdgivet - 2018
SerietitelDidaktiske studier
Vol/bind3
ISSN2446-4546

    Forskningsområder

  • Komepetenceudvikling, It-didaktik, Folkeskole, Grundskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 99575005