Forældresamarbejde med elever i komplicerede læringssituationer

Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

Artiklen diskuterer skole-hjem-samarbejde i relation til børn der er kategoriseret som børn i komplicerede læringssituationer. Der argumenteres for at selv om særlige (special) pædagogiske indsatser bliver iværksat med afsæt i afvigelsen, så bør der i samarbejdet arbejdes hen mod det samme mål som for alle andre af skolens børn, nemlig at skabe optimale betingelser for det enkelte barns læring, dannelse og menneskelige udvikling, og det bør være præget af hvad der i kapitlet kaldes ’almindeliggørelse’. En særlig udfordring opstår i forældres samarbejde med de professionelle når disse indgår i det tværfaglige samarbejde som i dag anses for en nødvendig forudsætning for et vellykket inkluderende arbejde. Dette ’samarbejde’ betyder imidlertid at forældre tendentielt bliver afmægtiggjort fordi de mødes af en ’mur af professionelle’. I kapitlet diskuteres strategier til at modvirke denne afmægtiggørelse så forældrene anerkendes som eksperter på deres eget barn.
OriginalsprogDansk
TitelSpecialpædagogik i læreruddannelsen
RedaktørerJørgen Christiansen, Brian Degn Mårtensson , Torben Pedersen
Antal sider12
UdgivelsesstedKøbenhavn
UdgiverHans Reitzel
Udgivelsesår2016
Sider293-305
Kapitel15
ISBN (trykt)978-87-412-6306-9
StatusUdgivet - 2016

    Emneord

  • Forældre/Forældresamarbejde, Børn i komplicerede læringssituationer, Specialpædagogik, Folkeskole, Grundskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 95357910