Den Læreteoretiske Didaktik: Teorier og temaer

Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

Den læreteoretiske didaktik er en analytisk didaktik, som anlægger et systematisk, helhedsorienteret blik på undervisningen. Den er bygget op om seks kategorier, som ifølge forfatterne udgør det didaktiske fundamentet i enhver undervisningssituation. Den enkelte didaktiske kategori skal både analyseres i dens egen ret og ses i samspil med de øvrige. Teorien tilbyder desuden en model for analyse af de normer, rammesættende forhold og didaktiske antagelser, som former lærerens didaktiske tænkning. Udgangspunktet er at analyser på begge niveauer skal være forskningsinformerede. Den læreteoretiske didaktisk minder om de såkaldte didaktiske relationsmodeller. Disse præsenteres i kapitlets sidste del.
OriginalsprogDansk
TitelDidaktikhåndbogen : Teorier og temaer
RedaktørerPer Fibæk Laursen, Hans Jørgen Kristensen
Antal sider23
UdgiverHans Reitzel
Udgivelsesår2017
Sider45-68
ISBN (trykt)978-87-412-6440-0
StatusUdgivet - 2017

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 100616095